Image


Poniżej kilka pojęć któr wiekszośc z nas słyszala ale nie koniecznie dokładnie wiemy co oznaczają.Opracowane przez nas krótkie i zrozumiałe definicje pozwolą biegle władac fachową terminologią w zakresie dietetyki.

Słownik dietetyczny

 

Anabolizm mięśni – Wzrost rozmiarów naszej masy mięśniowej oraz siły

Anoreksja – Jest to jedno z zaburzeń odżywania, które charakteryzuje się wstrętem do jedzenia i prowadzi do drastycznego wychudzenia ciała

BF % (Body Fat) – Poziom tkanki tłuszczowej w ciele człowieka

Białko – Makroskładnik. Główne źródło budowania oraz utrzymywania masy mięśniowej. 1 gram białka to 4 kcal

Błonnik – Główną funkcją błonnika jest dawanie uczucia sytości. Dodatkowo skutecznie reguluję stężenie glukozy we krwi i pozytywnie wpływa na układ krążenia

BMI (Body Mass Index) – Współczynnik masy ciała

CPM (Całkowita Przemiana Materii) – Przemiana wartości energetycznych uwzględniając w to aktywność fizyczną

Cukry proste – Cukry proste składają się na fruktozę i glukozę. Podstawowe źródła węglowodanów

Cukry złożone – Cukry złożone składają się na laktozę, maltozę,  sacharozę, skrobię, celulozę i glikogen. Większość z nich jest otrzymywana chemicznie

Gluten – Mieszanka białek roślinnych. Występuje w ziarnach zbóż i u osób na niego uczulonych, powoduje trzewną, a mianowicie celiakii

Kaloria – Energia, którą przyswaja człowiek poprzez pożywienie. Przyjęło się, że używamy jednostki wielokrotnej, czyli kilokalorii

Katabolizm mięśni – Brak glikogenu w mięśniach, co oznacza brak energii dla naszych mięśni poprzez niedostarczenie odpowiednich wartości odżywczych

Konserwanty – Środki chemiczne, które sztucznie wydłużają żywotność danego produktu

Makroelementy – Grupa pierwiastków, które stanowią mniej niż 0,01% suchej masy każdego organizmu. Należą do nich; wapń, chlor, magnez, fosfor, potas i sód

Mikroelementy – Grupa pierwiastków, które występują w bardzo małych ilościach w każdym organizmie, ale ich niedobór może powodować szereg zaburzeń fizjologicznych. Należą do nich; żelazo, cynk, miedź, mangan, molibden, jod, fluor, chrom, selen

Nietolerancja pokarmowa – Negatywne następstwa spożycia określonego produktu spożywczego. Najczęściej ludzie cierpią na nietolerancję laktozy

Otyłość Stan, w którym tkanka tłuszczowa w ciele przekracza 20% ogólnej masy u mężczyzn i 25%  u kobiet

PPM (Podstawowa Przemiana Materii) – Przemiana wartości energetycznych dla podstawowych czynności fizjologicznych oraz normalnej aktywności wiążącej się z normalnym funkcjonowaniem

Tłuszcze – Makroskładnik. Jest to mieszanka estrów glicerolu. Spełniają w ciele człowieka wiele ważnych funkcji i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. 1 gram tłuszczu to 9 kcal

Węglowodany – Makroskładnik. Główne źródło pozyskiwania energii z pożywienia. 1 gram węglowodanów to 4 kcal

Żywność nieprzetworzona – Żywność, która nie podlega żadnej modyfikacji i jest naturalna

Żywność przetworzona – Jest to żywność modyfikowana, która podlega obróbce przemysłowej i często zawiera substancje dodatkowe